Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

De meest recente verkoopcijfers van Nike overtroffen de verwachtingen. Wat krijg ik als Zakelijk Medium door over Nike, en zet het de positieve lijn voort?

“Het worstelende sportmerk Nike lijkt erin te slagen het merk weer op de rit te krijgen”, schrijft De Financiële Telegraaf, op 1 oktober jl.

Aanleiding is de presentatie van de verkoopcijfers door de nieuwe CEO van Nike. Cijfers die de verwachtingen overtroffen.

Feniks die uit de as herrijst

De feniks die uit de as verrijst: dat is het beeld dat ik als Zakelijk Medium direct te zien krijg bij het lezen van dit artikel.

De betekenis die ik hieraan geef is een bevestiging van de positieve lijn die is ingezet: Nike komt sterk terug door een aantal strategisch slimme moves, waar ik hieronder op inga.

Met gigantische marketingbudgetten zie ik Nike sowieso een aantal concurrenten uit de markt duwen.

‘A safe bet’ en ‘steady en stabiel’, zijn woorden die ik ook direct doorkrijg bij Nike, als het gaat om positie innemen op een overvolle markt.

Megadeal wereldwijd

Een van de strategische moves die ik doorkrijg, is dat Nike een gigantische megadeal gaat sluiten met een heel grote winkelketen, worldwide.

Waarbij ik voorzie dat Nike preferred supplier wordt. Dat gaat het bedrijf beslist geen windeieren leggen.

In Amerika voorzie ik dat Nike weer heer en meester zal zijn op de sportstyle markt. Er zal ook een appel op het ‘Amerika gevoel’ (patriotisme) gedaan worden, wat dat betreft, op een hele slimme manier, zo krijg ik ingegeven.

All American

Hier krijg ik ook het woord ‘fabricage’ bij door. De betekenis die ik hieraan geef is dat een deel van de producten of een deel van het productieproces ook ‘America made’ zal zijn.

Dat Amerika-verhaal gaat heel erg belangrijk worden, in de marketing en communicatie.

Ik krijg ook door dat er wat Amerikaanse boegbeelden op het gebied van sport nog ingeschakeld worden. ‘Personen van onbesproken reputatie’ en ‘All American’ krijg ik daar letterlijk bij door.

Die informatie is belangrijk om hierbij te benoemen, ‘want zo vanzelfsprekend is dit niet altijd (geweest)’, zo krijg ik letterlijk door.

Europese opmars duurt langer

In Europa duurt de opmars van Nike wat langer, zo krijg ik door als Zakelijk Medium. Ik voorzie dat hier wat heftiger concurrentie is van merken onderling.

Een aantal merken heeft hier van oudsher ook een steviger voet aan de grond, krijg ik door, als toelichting.

Het beeld dat ik doorkrijg is dat van mensen die elkaar met de ellebogen aan het verdringen zijn. Dit gaat om positie verwerven op de volle markt.

Handdoek in de ring

In de druk en ellebogenwerk en ‘merken race’ zie ik ook een grote aanbieder van sportproducten, wat dat betreft de handdoek in de ring gooien om mee te gaan in de merken mania.

‘Ontoereikende marketingbudgetten, is wat ik daarbij leterlijk doorkrijg. Dit merk zie ik afglijden naar de verkoop via discounters.

Snel op uitgekeken

Bij een snel opgekomen merk krijg ik door dat het wel een speler in de markt zal blijven, maar dat het ‘nieuwe’ er toch al snel vanaf zal zijn, en waar mensen wat dat betreft snel op uitgekeken zullen zijn.

Het merk heeft zijn grootste piek al gehad, en zal wel een positie behouden in de markt, vooral binnen een specifiek segment (sport niche).

Oude wijn in nieuwe zakken

Qua aanbod en ontwerp zie ik dat Nike wat dat betreft flink voordeel gaat halen uit de lange historie van het bedrijf.

Ik zie hierbij het metaforische beeld van iemand die naar binnengaat in een grote ondergrondse berging, vol stellingkasten met schoenendozen uit vervlogen tijden staan.

Twee à drie dozen worden gepakt, het stof wordt eraf geblazen, en ze worden meegenomen uit de berging.

De betekenis die ik erbij doorkrijg is dat meer en meer modellen, vanuit het verleden weer opnieuw geïntroduceerd worden. Oude wijn in nieuwe zakken, krijg ik erbij door.

Bij de marketing hiervoor zie ik het symbool van duim en wijsvinger op elkaar, dat voor mij als Zakelijk Medium hierbij staat voor ‘perfect voor elkaar’.

Aziatische markt: populaire boegbeelden

Wat ik doorkrijg bij Nike zijn ook boegbeelden die worden ingezet, die een appèl doen op de Aziatische markt.

Dat heeft allereerst met de personen te maken. Hier krijg ik namelijk ‘immense populariteit’ bij door, en beelden waarbij een man zich een weg baant door enthousiaste fans die zich verdringen om hem te zien en aan te raken.

De boegbeelden gaan ook over de sporten die in Azië heel erg populair zijn, zo krijg ik door. Azië wordt hierbij genoemd als een heel groot afzetgebied.

Ik zie hierbij het beeld van China, en ik zie allemaal pijlen die vanuit dit land naar andere landen eromheen gaan. Hierbij zie ik ook India als interessant afzetgebied uitgelicht worden.

Glashelder

Omdat ’tijd’ zoals wij het kennen, niet bestaat daar waar ik als Zakelijk Medium de info vanuit doorkrijg, kan ik helaas geen indicatie geven genoemde ontwikkelingen gaan spelen.

De overall boodschap die ik als Zakelijk Medium over Nike doorkrijg is echter glashelder: de feniks die uit de as herrijst.

Eerste datum van publicatie 14 oktober 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen feit of werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.