Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg
Storm op komst voor grote IT-consultancy firms door AI. “Practice what you preach”, zal van overlevingswaarde blijken te zijn, zo krijg ik door als Zakelijk Medium.
Stevig en stormachtig schudden aan de takken van een stevige boom: dat is het eerste beeld wat ik zie bij de IT-consultancy firms, wereldwijd.
De betekenis die ik als Zakelijk Medium hieraan geef, is dat er ontwikkelingen plaatsvinden momenteel, waardoor duidelijk wordt wie stevig genoeg is in de markt om te overleven, en wie potentie heeft om verder te groeien.
“Uit de gratie bij beleggers”
In een artikel in het FD, ‘Grote IT-consultants zijn voorlopig uit de gratie bij beleggers’ (1 okt 2025) lees ik een aantal factoren die momenteel zorgen dat grote IT-consultants voorlopig uit de gratie zijn bij beleggers.
Macro-economische onzekerheid en het feit dat consultants uit de gratie zijn bij de Amerikaanse overheid, worden daarbij genoemd als relevante factoren. Of AI een vloek of een zegen is, valt nog te bezien, zo schrijft het artikel.
Goede tijden, slechte tijden
Bij de macro-economische ontwikkelingen en de Amerikaanse overheid die op de rem stapt momenteel, zie ik het beeld van een golfbeweging, die op en neer gaat. Ik krijg hierbij het deuntje te horen van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden.
Deze combinatie van metaforen die ik doorkrijg, betekent voor mij als Zakelijk Medium dat dergelijke factoren komen en gaan, al heel lang. En dat dit niet het aspect is wat de grote ‘storm’ veroorzaakt.
AI ‘storm’ schudt aan de boom
Wanneer ik het artikel lees, zie ik als Zakelijk Medium juist het woord AI omcirkeld worden als DE ontwikkeling die het schudden aan de takken van de boom veroorzaakt. Hier zal ik nader op ingaan.
“Of consultants geld gaan verdienen aan AI adviesdiensten, of dat AI vooral de bijl gaat zetten in het personeelsbestand, staat nog ter discussie”, zo lees ik in het FD artikel. Bij beide aspecten zal ik hieronder aangeven wat ik er als Zakelijk Medium bij doorkrijg.
Kop in het zand = kopje onder
De bijl in personeelsbestand: dat is onvermijdelijk, zo krijg ik door, op korte termijn. Sterker nog: IT-consultancy firms die wat dat betreft de kop in het zand steken, zie ik kopje onder gaan.
Het beeld wat ik hierbij te zien krijg ik dat van consultants die aan het watertrappelen zijn, en al doende, ook de vingers boven water proberen te houden.
Hier zie ik vervolgens een à twee personen in slagen; zij helpen elkaar om weer op het droge te klimmen. Maar de andere drie van het watertrappelende gezelschap zie ik kopje onder gaan.
Op de tocht: junior consultants
De betekenis die ik hier als Zakelijk Medium aan geef, is dat dit om junior consultants gaat. Het is met name deze functie die op de tocht zie staan.
Voor dit type functie is, op zijn zachtst gezegd, qua invulling een heroverweging nodig is. Bij de consultancy firms die willens en wetens de kop in het zand steken op dit vlak voorzie ik een vrije val qua omzet.
Weerstand gevestigde orde
Er komt een heel ander soort expertise binnen bij de IT-consultancy firms. De hiërarchie zoals die er nu is, zal daardoor ook veranderen. Wat voor veel weerstand zorgt en gaat zorgen. Want er wordt geschud aan de gevestigde orde binnen organisaties.
Hierbij zie ik medewerkers letterlijk een beweging maken dat zij taken naar zich toe trekken om bestaansrecht te houden. Terwijl ik hier het woord ‘inefficiënt’ bij doorkrijg.
Onderuitgezakt aan vergadertafel
Voor wat betreft de personen in bepalende posities in senior rollen zie ik op dit moment het metaforische beeld dat zij in eerste instantie een beetje onderuitgezakt aan een vergadertafel zitten. In een skyscraper, met uitzicht boven een wereldstad.
Vervolgens zie ik dat ze, met z’n allen op een rij, met lichte tegenzin, elk voor een individuele grote passpiegel gaan staan.
Practice what you preach
De betekenis die ik bij dit beeld doorkrijg, is dat wordt gevraagd op high level om in de spiegel te kijken. Dit beeld gaat over ‘practice what you preach’, congruent zijn, zo krijg ik door.
Nu komt het erop aan, om – te midden van klanten die AI-gerelateerde vraagstukken hebben – in eerste instantie te kijken naar: wat betekent AI voor de eigen bedrijfsprocessen, zo krijg ik daarbij door.
Paradigma shift
Welke IT-consultancy firms hebben het vermogen om in de spiegel te kijken? En daarbij ook om een ander paradigma te omarmen? Op die vlakken gaat er flink geschud worden aan de tak van de boom, zo krijg ik daarbij door.
Er is een paradigma-verandering nodig, een volledige shift in denken. Het is nog te voorzichtig, gemiddeld genomen, als het gaat om de introductie van AI bij de consultancy firms zelf.
AI-gedreven organisatie
Wat ik nu doorkrijg is dat AI met name ingezet wordt als in hoe AI-tools je kunnen helpen als consultant om eerste stappen te zetten.
Terwijl de beweging die ik te zien krijg, is dat er een beweging wordt gemaakt van AI-tools naar een AI-gedreven organisatie.
“Als alles door AI zou kunnen gebeuren, wie hebben we dan nodig, welk soort medewerkers zijn dan de spil in de organisatie en waar hebben we nog consultants voor nodig?”, zijn vragen die ik daarbij doorkrijg.
Verrassende conclusies
‘Verrassende conclusies’ is wat ik als vervolg daarop doorkrijg. Conclusies die ik tegelijk grote weerstand zie oproepen: letterlijk krijg ik direct het beeld van hakken die in het zand worden gezet. Door de diverse lagen van de organisatie heen, van boven naar beneden.
Hierbij krijg ik heel duidelijk de beweging door om toch zo lang mogelijk in stand te houden hoe het nu gaat en hoe het nu werkt. Terwijl men heel goed weet dat dit geen lange houdbaarheidsdatum heeft, zo wordt mij doorgegeven.
Verdienmodellen in de prullenbak
Door de ontwikkeling van AI zie ik door de aloude verdienmodellen heen geprikt worden. Het zijn afkalvende verdienmodellen, krijg ik door. Hierbij zie ik het metaforische beeld van de grote luchtbel die doorgeprikt wordt.
Ter onderstreping van wat ik doorkrijg, zie ik zelfs het beeld van A4-tjes met huidige verdienmodellen die in de prullenbak gaan.
Staren naar olieboorplatform
Ik zie bij door AI-gedreven bedrijfsprocessen bij consultancy firms zelf, dat het level van consultancy gaat veranderen en op dit moment al aan het veranderen is. Er wordt om een ander soort, stevige ervaring gevraagd, zo krijg ik door.
Hierbij zie ik het beeld van een groep personen die staan te kijken, staren zelfs, vanaf de grond naar boven, naar een gigantisch olieboorplatform. Hoe moeten we daarboven in vredesnaam komen? Dat is de zin die ik bij hen doorkrijg.
Met argusogen naar elkaar kijken
De betekenis die ik hier als Zakelijk Medium aan geef, is dat het geld verdienen met AI vraagt om capaciteiten, specifieke vaardigheden, die nog niet in huis zijn. Maar ook het vastzitten in het stuk niet-weten hoe daar te komen.
Het ‘olieboorplatform’ is complex. Het vraagt om specialisatie en samenwerking, en op elkaar kunnen bouwen en vertrouwen, want het is ook ‘risky business’ zo krijg ik door.
Ik zie echter de mensen in organisaties toch met argusogen naar elkaar kijken, wat dat betreft, vanwege alle veranderingen die voor de deur staan.
Geld verdienen aan AI-adviesdiensten?
Gaan consultants geld verdienen aan AI-adviesdiensten? Dat is de vraag die ook in het FD-artikel aan de orde komt.
Wat ik daarbij doorkrijg als Zakelijk Medium: Ja, maar dit gaat nog wel duren. Zoals het nu ligt en met de ‘ingrepen’ meer aan de oppervlakte die nu worden gedaan, is dat een ‘lastig verhaal’, zo krijg ik door.
Spelers verdwijnen van wereldtoneel
Niet alle spelers op de markt zullen het verandertempo kunnen bijbenen. Ik zie in de IT-consultancy markt zelfs twee à drie spelers van het wereldtoneel verdwijnen, of slechts een ‘bijrol’ vervullen. Waarbij ik de betreffende spelers nog wel lokaal verder zie opereren.
‘Practice what you preach’ is essentieel en zal van overlevingswaarde blijken, zo krijg ik door.
De consultancy firms die hun klanten kunnen voorgaan, die hun cases kunnen presenteren, over hoe zij zelf de transformatie naar een AI-gedreven organisatie hebben aangepakt en blijven aanpakken (want dit zal een ongoing proces blijken) hebben daarmee ook juist direct hun verkoopcasus klaar.
Olympisch podium
De enkele grote consultancy firms die dit waarmaken, zie ik zich in een prima positie op deze markt installeren. Hierbij zie ik het beeld van een Olympisch podium, met de nummers 1, 2 en 3 op de blokken, die elkaar een high five geven.
De betekenis die ik hieraan geef, is dat dit spelers zijn die wereldwijd actief zijn, en die uitstekend naast elkaar hun positie in de markt kunnen vervullen, op het hoogste level.
Eerste datum van publicatie 27 oktober 2025
Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.
Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen feit of werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.