Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg
“KPN schaft max aantal vakantiedagen af”, kopt het FD op 25 maart. Hoe gaat dit in de praktijk uitpakken? Lees wat ik als Zakelijk Medium bij dit bericht doorkrijg.
Over het ‘waarom’ van deze maatregel is het eerste wat ik doorkrijg: het is een ‘lokplaatje’. Bedoeld om meer nieuwe mensen binnen te halen.
Een beweging waarbij ik het domino-effect zie; steeds meer/heel veel corporate organisaties, die dit principe gaan omarmen en introduceren.
Daarmee gaat het onderscheidend vermogen van KPN om nieuwe, jongere generaties aan te trekken daarin sowieso verloren, want dit gaat meer gemeengoed worden.
Die jongere generatie zie ik namelijk staan voor diverse open deuren, met eenzelfde ‘lokplaatje’, wat voor een vraagteken zorgt, wat te kiezen.
Wat ik in de praktijk bij KPN doorkrijg, rond de uitvoering, is allereerst het beeld: Iemand zit aan een bureau, heeft handboeien om. De handboeien worden afgedaan, de persoon kan de armen vrijelijk bewegen.
Dan wordt ingezoomd op het beeld onder de tafel. Daar zitten de benen nog steeds ook in boeien geslagen. En dat blijft zo.
Wat ik hierbij als betekenis doorkrijg is het volgende: de maatregel brengt zeker een bepaalde bewegingsvrijheid.
Maar dat is vooral aan de oppervlakte, wat zichtbaar is. Vooral in de hogere echelons, waarbij in eerste instantie het gevoel ontstaat dat er meer ruimte/vrijheid is.
Echter wat niet zichtbaar is, in de onderstroom, is iets heel anders bij deze maatregel.
‘Not done’, zijn de woorden die ik doorkrijg bij de beweging om onbeperkt vrije dagen op te nemen. En ook een beweging van: hier hebben we het niet over.
In de lagere echelons, op de werkvloer, krijg ik zelfs het woord ‘gedoe’ erbij door.
Daar zie ik namelijk wel meer uitgesproken naar elkaar toe de wens rond de vrije dagen, maar ook praktische knelpunten om dit te doen.
Een met positieve intentie geïntroduceerde maatregel, waarbij ik het beeld zie van een leidinggevende die soms het zweet van het voorhoofd veegt, hoe dit handig aan te pakken.
Eerste datum van publicatie 25 maart 2025
Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.
Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.