Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg
Booming, een explosieve groeimarkt, vergelijkbaar met destijds de introductie van Viagra. Dat is het eerste wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg bij de markt voor medische afslankmiddelen, zoals Ozempic. Wie pakt het grootste stuk van ‘de taart’?
Het FD kopt op 5 mei in een artikel over de markt voor medische afslankmiddelen: “Beleggers geloven meer in pillen en dat voelt Novo Nordisk”.
Het artikel noemt als grote spelers op de markt het Deense bedrijf Novo Nordisk, dat Ozempic voert. Dit diabetesmiddel is populair ook als middel om af te vallen. Toedienen gaat via injectie.
Concurrent Eli Lilly heeft afslankmiddel orforglipron op de markt gebracht, in de vorm van een pil.
Wanneer ik dit artikel in het FD lees, krijg ik als Zakelijk Medium de volgende informatie door.
Het succes zal in deze markt om afslankmiddelen nog niet eens zozeer draaien om welk merk afslankmiddel tot het grootste, gemiddelde percentage gewichtsverlies lijdt.
Het zal draaien om gemak en verkrijgbaarheid van het middel, waarbij ik ook het gemakkelijke ‘over the counter’ zie. Daar zie ik het naartoe bewegen.
De grote game changer in deze markt is de introductie van afslankpillen.
Hierbij zie ik het beeld van hardlopers in een Olympisch Stadion, gadegeslagen door een groot publiek, wereldwijde aandacht.
Novo Nordisk – producent van Ozempic- zie ik wat dat betreft als hardloper in beeld, die letterlijk de hete adem van Eli Lilly in de nek voelt.
Eli Lilly zie ik in beeld al hardlopend vervolgens Novo Nordisk inhalen en op zijn gemak achteromkijkend nog even gedag zwaaien naar Novo Nordisk, en dan verder sprinten.
Novo Nordisk is niet in staat te versnellen, en zie ik op een bepaald moment stoppen, schoenen uitdoen, wrijven over de gewonde, geblesseerde voeten.
Voor fabrikant Novo Nordisk krijg ik door dat Ozempic als product een cash cow is. Ik zie het metaforische beeld erbij van een vaatdoek die tot op de laatste druppel wordt uitgeknepen.
Vanwege dat eerdere beeld van de hardloopwedstrijd en het uitvallen met pijnlijke voeten, zie ik Novo Nordisk echter niet goed uit de strijd komen, in deze lucratieve markt.
Wat ik doorkrijg is dat de kaarten in de markt voor specifiek de afslankpillen vrij snel geschud worden.
‘Daarboven’ bestaat tijd niet, dus een juiste vertaalslag maken in wat ik doorkrijg en wanneer deze gebeurtenissen of zo’n indicatie als ‘vrij snel’ plaatsvindt, kan ik helaas niet geven.
Het bedrijf Eli Lilly voorzie ik wel een gigantische voorsprong gaan nemen ten opzichte van drie à vier concurrenten – meer generieke aanbieders- die zich ook zullen melden op deze lucratieve markt van afslankpillen.
Eli Lilly zie ik wat dat betreft op een bepaald moment qua omzet en afzet op eenzame hoogte staan t.o.v. de concurrenten. Hierbij zie ik een staafdiagram met zo’n drie keer de omzet t.o.v. de concurrenten.
Eerste datum van publicatie 14 mei 2025
Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.
Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.