Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

“Webwinkel Bol gaat meer zelf bezorgen, en zet zo PostNL onder druk”, aldus FD (29 april 2025). Een gouden move van Bol, is wat ik hier onder meer bij doorkrijg als Zakelijk Medium.

Het proefproject van Bol met eigen bezorgdienst is een gouden move van Bol, dat is het eerste wat ik hierbij doorkrijg.

Nog niet eens zozeer vanwege de kostenbesparing en een betere uitgangspositie richting PostNL om te onderhandelen over tarieven. Maar vooral vanwege een nog steviger voet op de online bestelmarkt zetten.

Hete adem van Amazon

Wat ik namelijk als belangrijkste factor doorkrijg die meespeelt bij deze beslissing, is dat Bol de hete adem van Amazon in de nek voelt.

Amazon, een aantrekkelijke partij om te bestellen voor veel jongeren, is wat ik erbij doorkrijg. Dus de jongere generaties.

Om dit tij te keren dienen veel maatregelen genomen te worden, is wat ik hier als Zakelijk Medium bij doorkrijg.

En flexibiliteit in bezorging, en snelheid daarin, en betrouwbaarheid, is vele malen belangrijker nu, wat dat betreft, dan een eventuele kostenbesparing of een betere uitgangspositie voor onderhandelingen met PostNL.

Hoewel ook dat wisselgeld mooi is meegenomen.

Nog wat kinderziektes

In het artikel staat dat de eigen bezorgdienst van Bol momenteel in Utrecht en Rotterdam actief is. Bij dit proefproject in deze steden krijg ik door dat het goed verloopt, en dat er nog wel wat kinderziektes zijn.

Die laatste zie ik vrij snel van tafel geveegd worden, lees gefixt. Overall zie ik bij het experiment een opgestoken duim, het verloopt naar wens, en er wordt nog leergeld betaald.

Uitbreiding bezorgdienst

Ik voorzie uitbreiding van de bezorgdienst. Het beeld dat ik daarbij te zien krijg, is de landkaart van Nederland, met uitbreiding vanuit Utrecht naar beneden en links, geografisch gezien. Dat wil zeggen richting een deel van de Randstad en Brabant.

In het artikel lees ik dat de eigen bezorgdienst van Bol volgens experts vooral in dichtbevolkte gebieden kostentechnisch interessant is.

Wat ik hierbij echter doorkrijg, is dat er ook andere overwegingen mee zullen spelen die maken dat de bezorgdienst ook in minder dichtbevolkte gebieden plaats gaan vinden.

Dit is overigens iets wat op de lange, veel langere termijn plaatsvindt.  Betrouwbaarheid en flexibiliteit in levering zullen daarbij vele malen zwaarder wegen dan alleen het kostenaspect.

Interessant verdienmodel

Bij Bol zie ik daarnaast ook de beweging dat er een gestage, stevige, stabiele uitbreiding van het aantal partners plaatsvindt die via Bol leveren.

Juist partners voor wie deze bezorgdienst heel interessant is, omdat het ook om grotere producten gaat. Een interessant verdienmodel, voor beide partijen, krijg ik daarbij door. Het in zee gaan met die partners geeft Bol een “competitive edge”.

Koude kermis voor DHL en PostNL 

Als het gaat om bezorgdiensten DHL en PostNL lees ik in het artikel dat zij op hun hoede moeten zijn door de beweging van Bol.

Bij DHL zie ik als reactie op de beweging van Bol /de eigen bezorgdienst het beeld van een druppel op een gloeiende plaat, en het sentiment dat het zo’n vaart allemaal niet zal lopen.

Die gaan wat dat betreft nog van een koude kermis thuiskomen, krijg ik daarbij door.

Handen in het haar

Bij PostNL krijg ik door, dat ze met dit nieuws niet zo goed raad weten. Het metaforische beeld wat ik erbij krijg te zien, is dat van twee a drie personen aan tafel die met de handen in het haar zitten.

Vervolgens zie ik – uitzoomend – bij Post NL het beeld van een mammoettanker, waarbij ik iemand bij het roer van deze tanker zie staan, met een aantal (3 a 4) mensen eromheen.

Waarbij vooral heel erg veel wordt gepraat over welke koers nou eigenlijk gevaren moet gaan worden.

Dolksteek

Bij de beweging die Bol aan het maken is en die dus verder voortgezet zie worden, zie ik bij PostNL het beeld van dat dit als een dolksteek binnenkomt. Met allemaal euro tekens in de vorm van druppels bloed erbij.

Oftewel de beweging die Bol aan het maken is, gaat daar heel erg pijn doen, financieel.

Pakketautomaten

In het artikel lees ik overigens ook dat PostNL de pakketautomaat aan het omarmen is. En dat er steeds meer uitbreiding komt van deze automaten.

Dit is een wat meer korte termijn oplossing, die structurele problemen rond bezorgen, niet oplost en zelfs afdekt.

Ik zie hierbij het beeld dat er wordt overlegd over wat voor broodjes er besteld gaan worden en wat voor beleg erop moet.

Dit beeld staat voor aandacht voor het voer voor de bemanning, oftewel kleine dingen die worden gedaan voor medewerkers, medewerkers, om ze tevreden te houden, onze binnenboord te houden.

Want dat is binnen deze organisatie in nijpend probleem, zo krijg ik door.

Eerste datum van publicatie via socials 24 mei 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.