Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

“Onderzoek wijst uit: advies van finfluencers is waardeloos”, kopt het FD, 14 maart 2025. Discussie over de opzet van dit onderzoek is bliksemafleider van een belangrijk signaal. Lees meer over wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg naar aanleiding van dit artikel.

Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht zou blijken dat beleggers er goed aan doen om adviezen van ‘finfluencers’ te negeren. Dit omdat de resultaten gemiddeld genomen 2% slechter zouden zijn dan het marktgemiddelde.

“Onderzoek wijst uit: advies van finfluencers is waardeloos”, kopt het FD, 14 maart 2025, dan ook naar aanleiding hiervan. Ik neem je mee, in wat ik bij het lezen van dit artikel als Zakelijk Medium doorkrijg.

Kemphanen

Het beeld dat ik direct krijg, is het beeld van twee kemphanen, die aan het vechten zijn over de opzet van dit onderzoek. Twee ‘kampen’ dus die discussie voeren over de opzet van dit onderzoek en bijna een soort wellesnietes spel spelen.

Wat ik daarbij doorkrijg, is dat het gepingpong van de discussie over de opzet van het onderzoek een bliksemafleider is van een belangrijk signaal, dat op een heel ander level speelt.

Mismatch

Er is ontevredenheid bij een aanvankelijk nog vrij jonge doelgroep die nu opgroeit, en die in omvang zal toenemen. Deze ervaart een mismatch met – en voelt zich eerst en vooral ook onbegrepen door – de traditionele financiële sector.

“Wat wil ik in mijn leven hoe wil ik mijn leven inrichten? Snap je echt wat voor mij en mijn generatie belangrijk is en hoe kun je mij daarbij helpen als het gaat om het financiële stuk.” Dat zijn zinnen die ik hierbij letterlijk doorkrijg.

Daarin zie en krijg ik door dat er echt een mismatch is in de communicatie, en ik krijg door dat dit alleen nog maar groter zal worden als er niet ‘bijgestuurd’ gaat worden.

Aansluiting doelgroep

Tegelijkertijd zie ik ook dat er vanuit de jongere generaties die opgroeien, ook wel meer behoefte is aan het kunnen bouwen, een stukje stevigheid en financiële zekerheid. Terreinen waar de ‘traditionele’ aanbieders zich doorgaans op hebben toegelegd.

Voor de traditionele aanbieders in de financiële sector krijg ik door dat het belangrijk is – twee voor twaalf zelfs – om op tijd aansluiting te vinden met deze doelgroep.

Dit besef, de werkelijke sense of urgency, is verdeeld aanwezig, zowel tussen de diverse organisaties, maar ook binnen organisaties.

Bij een specifieke bancaire organisatie zie ik hierbij bijvoorbeeld dat het besef meer in de lagere echelons van de organisatie is, vanuit de praktijk. Terwijl ik het beeld zie dat dit besef/de boodschap vanuit de praktijk ‘naar boven toe’, in de organisatie juist steeds minder doordringt.

Samenspannen ipv strijd 

Als het gaat om aansluiting met de doelgroep krijg ik als Zakelijk Medium door dat het samenspannen met financiële influencers – i.p.v. de strijd aangaan – juist een ingang zou kunnen zijn voor de traditionele financiële sector om zijn/haar positie te verstevigen en te versterken bij deze groep.

Er is dus een steeds groter wordende groep mensen die op dit vlak ‘zoekende’ zijn, vanwege de mismatch, de ontevredenheid en het vooral niet begrepen voelen door traditionele aanbieders. Bij deze zoektocht krijg ik door dat er weinig loyaliteit is; dus dat er veel ‘geshopt’ wordt en gaat worden bij verschillende ‘finfluencers’.

Door de mand vallen

De flink uitdijende markt is voor heel veel financiële influencers die het marketingspel goed onder de knie hebben een makkelijke manier om in een korte tijd heel veel geld te verdienen.

Daarbij zie ik echter ook het beeld dat er flink ‘geschud wordt aan de boom’ en de betekenis die ik daarbij doorkrijg is dat er flink wat aanbieders zullen afvallen. Door de mand vallen, zelfs.

Ik zie wat dat betreft het beeld van een ballon die doorgeprikt wordt. Veel ‘zoekende’ mensen zullen daarbij echter eerst van een koude kermis thuiskomen op deze markt.

Marktpotentie

Begrippen als kwaliteit, zorgvuldigheid en transparantie  zullen essentieel zijn voor de financiële influencers om te overleven in de markt. Het kaf gaat overduidelijk van het koren gescheiden worden, wat dat betreft.

Marktpotentie voorzie ik ook voor financiële influencers die juist een brug weten te slaan tussen ‘traditioneel aanbod’ en ook ‘nieuwe’ meer flexibele oplossingen, waarbij ook zaken als crypto worden meegenomen.

Ook het stuk ‘walk the talk’ is daarbij essentieel: de financiele influencers die zelf hun klanten voorgaan in de beslissingen die zij nemen, zullen wat dat betreft spekkoper zijn, krijg ik zo letterlijk door.

Handboeien

Als het gaat over het reguleren van die markt van financiële influencers zie ik het beeld van mensen in bepalende posities, die daarover in gesprek zijn, en die zie ik met de handen in het haar zitten: want waar te beginnen.

In de long run voorzie ik als Zakelijk Medium dat er ook wel meer regulering gaat komen v.w.b. financiële influencers. Ik zie het metaforische beeld hierbij van mensen in handboeien, wat ik in deze context duid als ingeperkt worden in hun handelingsvrijheid.

‘Vrijmarkt’

Alleen voorzie ik ook dat de markt voor financiële influencers op dit moment nog de spreekwoordelijke vrijmarkt is, en dat dit voorlopig nog een vrijmarkt blijft.

Eerste datum van publicatie 24  juni 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.