Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

Nieuwe CEO van het concern Kering (o.a. YSL, Gucci) moet “luxe merken uit het slop halen” (FD 24 juni 2025). Wat krijg ik als Zakelijk Medium hierbij door?

Een ‘blijvertje’. Dat is het eerste wat ik doorkrijg als Zakelijk Medium bij Luca de Meo, de nieuwe CEO van het concern Kering. Hieronder vallen merken als Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen

Dat ik ‘blijvertje’ als eerste doorkrijg, is blijkbaar belangrijke informatie om als eerste te benoemen. ik krijg er namelijk ook het woord ‘uitzonderlijk’ bij door in het umfeld waar we het nu over hebben.

Met ‘blijvertje’ wordt bedoeld dat de CEO zal afmaken en afronden waar hij voor wordt binnengehaald. Dit is niet iemand die de handdoek voortijdig in de ring gooit, zo krijg ik als Zakelijk Medium hierbij door als toelichting.

Goed in de smiezen

Bij de nieuwe CEO zie ik het metaforische beeld dat hij – terwijl hij achter zijn bureau met twee andere mensen praat en de lijnen uitzet – ondertussen zelf zijn nagels aan het verzorgen is.

De betekenis die ik als Zakelijk Medium doorkrijg bij dit beeld, is dat hij oog heeft voor detail, perfectie, er is van zijn kant veel zorg en aandacht voor.

Het lijkt alsof hij alleen maar kijkt naar de details – beeld van de nagels die er perfect uit moeten zien – terwijl hij juist heel goed het grotere plaatje in de smiezen heeft.

Succesvol

“De magie waarmee hij autofabrikant Renault redde, mag de Italiaan bij het luxe merken concern opnieuw laten zien”, aldus het FD, over de benoeming van Luca de Meo als nieuwe CEO van Kering.

Dat het FD verwijst naar magie, is heel treffend. Want op het moment dat ik het artikel lees en over zijn benoeming en naar zijn foto kijk, zie ik ook dat hij met een toverstafje iets aanraakt, en krijg daarbij ook het woord ‘succesvol’ bij door.

Door de goot spoelen

Ik voorzie als Zakelijk Medium dat hij hierbij  – merkbaar – pijnlijke, en controversiële keuzes gaat maken.

Hierbij zie ik ook het beeld van een gootsteen erbij, en dat er iets door de goot wordt gespoeld. Zo zal de beleving zijn van heel veel mensen in de branche.

Terwijl het hier rationeel en organisatorisch gezien – de herstructurering die nodig is -het juiste besluit zal blijken te zijn.

Snijden en stof afblazen

Snijden, snijden, snijden, vooral organisatorisch, en ook dat dit hard nodig is: dat is wat ik als Zakelijk Medium steeds doorkrijg bij zijn benoeming.

Ik zie het beeld hierbij dat er in deze organisatie flink wat stof afgeblazen gaat worden van zaken die lange tijd bedekt zijn gebleven.

Groot voordeel

Dat de nieuwe CEO niet uit de luxe merken business afkomstig is, daarin ligt een groot voordeel besloten, wordt vanuit ‘daarboven’ benoemd. Omdat hij zaken echt met een heel andere aanpak zal benaderen dan in deze branche gewoon is.

Legpuzzel

Het onderscheidende van de aanpak, zo luidt de informatie die ik doorkrijg, is dat hij juist op een heel ander level maatregelen gaat nemen dan waar doorgaans bij luxe merken de focus op ligt of heeft gelegen.

Ik krijg bij dat laatste het beeld hierbij te zien van een soort legpuzzel: er is heel veel geschoven met stukjes de afgelopen periode. Wie zit waar, krijg ik erbij door. Deze focus zal echter onvoldoende blijken te zijn voor luxe merken – niet specifiek die van Kering – om te overleven.

Quiet luxury

Quiet luxury, is de omschrijving van ontwikkeling die ik doorkrijg, van de kapitaalkrachtige doelgroep die zijn intrede gaat maken op de markt voor luxe merken.

Meer tijdloos, meer duurzaam, waarbij het onderscheid tussen de verschillende merken meer zal zitten echt in de kleine details.

‘Vintage’

Tijdloos, tijdloos, tijdloos, dat zijn de woorden die ik hier dus steeds bij doorkrijg en die een steeds belangrijke rol gaan spelen.

Daarin ligt tegelijkertijd ook een lastig verdienmodel besloten, maar juist iemand zoals De Meo weet hier op een bedrijfseconomisch, heel slimme manier mee om te gaan. Het woord ‘vintage’ is ook wat ik hierbij doorkrijg.

‘Dedain’

Vanuit concurrerende luxe merken concerns krijg ik overigens door dat er met argusogen – en in eerste instantie ook enig ‘dedain’ gekeken gaat worden naar De Meo en de stappen die hij gaat zetten.

Maar als Zakelijk Medium krijg ik letterlijk door: de aanpak van de nieuwe CEO zal het luxe merken concern Kering geen windeieren leggen.

Eerste datum van publicatie 2 juli 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.