Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg
Europese overheden verkopen hun aandelen in genationaliseerde banken. Wat krijg ik als Zakelijk Medium door bij deze ontwikkeling, en de gevolgen ervan voor ondernemers?
In Nederland verkocht de Nederlandse staat eerder al aandelen in ABN AMRO. Ook de Volksbank zou verkoopklaar moeten worden gemaakt.
Deze informatie en meer lees ik in het artikel in het FD (27 juli) – “Zodra de staat uit de bank stapt, groeit het enthousiasme bij beleggers”.
Het artikel zoomt in op de ontwikkeling waarbij Europese overheden hun aandelenbelangen in genationaliseerde banken verkopen.
Wat krijg ik als Zakelijk Medium door bij het lezen van dit artikel? En wat zijn de gevolgen van de bancaire ontwikkelingen voor ondernemers?
Dobbelstenen gooien
Direct bij het lezen van de kopregel van het artikel, krijg ik het beeld te zien, van vijf à zes dobbelstenen die in een beker worden gedaan.
De beker wordt geschud, en de dobbelstenen komen op tafel, met een bepaalde uitkomst van de vijf à zes stenen. Dan gaan de dobbelstenen weer in de beker, er wordt weer geschud en er wordt opnieuw gegooid. Dit gebeurt in totaal drie keer.
Dit metaforische beeld gaat over het samengaan van zo’n vijf a zes banken op Europees niveau, overnames die zouden moeten leiden tot de ‘winnende’, meest lucratieve combinatie.
Waarbij ik dus meerdere pogingen voorzie (drie) die steeds leiden tot een andere samenstelling van banken die zouden kunnen samengaan.
Dit is een bevestiging van wat ik lees in het artikel van het FD, waarin staat dat minder overheidsbemoeiing met banken meer ruimte zou geven voor overnames.
Winstpotentie: allesbehalve vanzelfsprekend
Het samengaan van Europese banken is geen ‘nice to do’ maar een ‘must do’. De traditionele bankensector gaat het heel erg moeilijk krijgen qua winsten, zo krijg ik door.
In het artikel in het FD lees ik dat minder overheidsbemoeiing de autonomie en winstpotentie van banken verhoogt.
Verhoogde autonomie als gevolg, dat krijg ik inderdaad bevestigd. Verhoogde winstpotentie van banken zie ik daarbij letterlijk van tafel geveegd worden: “alles behalve vanzelfsprekend”, zijn de woorden die ik daarbij in beeld zie.
Hierbij krijg ik als Zakelijk Medium letterlijk door: winstpotentie is een lege huls, als er niet op wordt doorgepakt, als er niet op tijd de juiste maatregelen worden genomen. Grensoverschrijdende samenwerking en een flinke slag in efficiency zijn hiertoe nodig.
De bezem erdoor, ook op hogere levels
Als Zakelijk Medium krijg ik door dat de onvermijdelijke consequentie van de grensoverschrijdende samenwerking is, dat heel veel mensen de wacht aan wordt gezegd, op Europees niveau.
Ondanks de nodige reorganisaties zit er – bij de ene bank in Europa wat meer dan bij de andere – overall nog veel vet op de botten.
De bezem zal overigens ook door de hogere levels van banken gaan, is wat ik daarbij als Zakelijk Medium doorkrijg. Ik zie het beeld erbij dat dit flink wat stof doet oplaaien. En dat het nodig is.
Er vinden ook al wel verkennende gesprekken plaats wat betreft overnames en samengaan van banken, maar dit proces verloopt moeizaam en stroperig, zo krijg ik door.
Vijandige overname
Het zal overigens niet zonder slag of stoot gaan, het samengaan, de huidige ontwikkelingen in de bancaire wereld.
Een vijandige overname zie ik hierbij ook in het verschiet zie liggen. Ondanks schrap zetten en ‘verzet’, zal deze overname wel lukken.
Hierbij krijg ik als metafoor ook te zien en te horen, dat er snel direct een pijnlijke klap wordt uitgedeeld, met de woorden ‘knock-out’ en ‘verrassing’.
Grensoverschrijdende samenwerking
Als Zakelijk Medium voorzie ik dat er twee à drie grote bolwerken ontstaan, die hun tentakels in meerdere Europese landen zullen hebben.
Letterlijk zie ik hoe de banken vanuit hun thuisland als een soort octopus hun tentakels uitspreiden. “Europese samenwerking” krijg ik daarbij te zien.
Grensoverschrijdende dienstverlening wordt voor banken steeds belangrijker, en gaat voor banken steeds belangrijker worden. Het zal door soepeler regelgeving ook steeds makkelijker worden om dit te doen.
Nationaal karakter…lastig
Nederlandse banken zullen het wat betreft het behouden van het ‘nationale karakter ‘, ook in de communicatie uitingen, steeds moeilijker krijgen. Een bank in het bijzonder.
Ik zie hierbij het beeld van het logo van een bekende Nederlandse bank, waar steeds via kleine muizenhapjes het logo wordt afgeknabbeld.
Makkelijker, soepeler, minder stroperig
Wat zijn de gevolgen van de veranderingen in de bankensector voor ondernemers en leiders?
Internationale expansie door ondernemers en daarmee gepaard gaande financiële expansie gaat makkelijker, soepeler en minder stroperig verlopen. Hierbij krijg ik door dat dit vooral van toepassing is op groot MKB.
Veel succesvolle MKB ondernemers zie ik wat dat betreft nu tegen bepaalde beperkingen aanlopen, in de praktijk.
Ik zie het beeld daarbij dat ze nu in de handboeien zitten en dat er te weinig bewegingsvrijheid is om de internationale expansie snel te kunnen doen.
De bancaire ontwikkelingen zijn voor MKB met Europese expansiedrift dus positief. Voordat ondernemers hier echter de vruchten van kunnen gaan plukken, zal er nog een flinke tijd overheen gaan, zo krijg ik door.
Huis in het buitenland
Voor de ondernemers en leiders die hier overigens oren naar hebben: de financiering van aankoop van huizen in het buitenland, gaat door de ontwikkelingen in de bancaire sector op Europees niveau op termijn ook makkelijker worden.
Eerste datum van publicatie 29 juli 2025
Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.
Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.