Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

De kaarten in de glasvezelmarkt worden opnieuw geschud. Welke marktspeler heeft de winnende troefkaart? Lees wat ik als Zakelijk Medium hierbij doorkrijg. 

De kaarten worden letterlijk opnieuw geschud, een aantal keer. Dat beeld is wat ik direct te zien krijg bij de kop van het artikel : “Glasvezelrace brengt leven in de Nederlandse telecommarkt.” (FD, 11 augustus 2025)

Dit beeld duidt voor mij als Zakelijk Medium op een herverdeling van de markt. De beweging in de markt wordt onderstreept via een tweede beeld dat ik doorkrijg overall over de marktspelers.

Een organisatie als draaitol

Hierbij zie ik het beeld van verschillende houten poppetjes die in een bepaalde constellatie/opstelling staan. De houten poppetjes staan behoorlijk stabiel, maar ik zie daartussen wel een poppetje staan, in de vorm van een houten draaitol.

Deze zie ik heen en weer bewegen van links naar rechts voor naar achter. Niet goed wetende, welke beweging nou eigenlijk te maken. Ik zie deze speler wel overeind blijven vanuit een stevige basis, zolang deze maar in beweging blijft.

Beweging in de markt

De betekenis die ik hier als Zakelijk Medium ook aan geef, is dat juist door de beweging van deze ‘draaitol’ speler, er een beweging is in de gehele constellatie van de spelers in de glasvezelmarkt.

De draaitol waar het hier om gaat is VodafoneZiggo, zo krijg ik door als Zakelijk Medium. Ik zal hier verderop op terugkomen. Het is een van de spelers waar het artikel in het FD op inzoomt.

Andere spelers op de breedbandmarkt die in het artikel worden genoemd, zijn KPN, en de derde grote speler Odido. Ook komen in het artikel de bedrijven Delta Fiber en ODF aan de orde.

Ik zal hieronder aangeven wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg over de genoemde spelers op de glasvezelmarkt, bij het lezen van het FD artikel.

KPN verstevigt de vesting

Bij KPN zie ik het beeld van een gigantische vestingmuur, die al heel hoog en stevig is, maar die nog verder verstevigd gaat worden. Het bedrijf richt zich dus met name op het versterken en ‘verdedigen’ van wat al is.

Het bedrijf doet dit heel goed – ‘vol verve’ – zo krijg ik als Zakelijk Medium door, en voor nu is het wel de juiste strategie.

Hoewel ik bij KPN ook wel een bepaalde ‘alert’ doorkrijg. Achter de vestingmuren zie ik namelijk het beeld van een aantal gapende mensen aan een grote vergadertafel.

Risico van ‘indutten’

Dit metaforische beeld wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg, gaat over iets waar organisatiebreed voor gewaakt dient te worden.

‘We zijn on a winning streak’, krijg ik erbij door, het gaat te makkelijk, te goed. Daar ligt ook een risico van ‘indutten’ in besloten.

Dit sluit aan op wat ik lees als uitspraak van de analist in het artikel in het FD die aangeeft: “Het grootste risico voor KPN is zelf genoegzaamheid.”

Liberty Global en Vodafone: knetterend huwelijk

VodafoneZiggo is eigendom van Liberty Global en van Vodafone. In het artikel in het FD wordt gerept van een moeizaam huwelijk tussen deze samenwerkingspartners.

Daar krijg ik als Zakelijk Medium bij door dat dit nog zacht uitgedrukt is. Mijn indruk is dat het er achter de schermen regelmatig knettert.

Er zijn – zo leest het artikel – speculaties dat Liberty Global het belang van Vodafone over wil nemen, en net zozeer zou dat andersom ook het geval kunnen zijn.

Gepingpong overname

Dit krijg ik bevestigd via het beeld van gepingpong, waarbij de bal steeds in hoog tempo over en weer wordt gespeeld. Woorden die ik hierbij als Zakelijk Medium doorkrijg, zijn ‘uitputtingsslag’ en ‘wie heeft hier de langste adem’.

De onduidelijkheid hierover zie ik doorsijpelen in de organisatie van boven naar beneden: het beeld dat het via de lijntjes in het organogram naar beneden stroomt. Het zorgt voor onrust bij medewerkers, en is niet altijd zichtbaar.

Roeien tegen de stroom in

VodafoneZiggo, zo staat in het artikel, liep dankzij de coaxkabel lange tijd voorop in de Nederlandse vaste Internetmarkt.

Maar de glasvezelnetten van concurrenten zijn technisch superieur aan de kabel en dat idee heerst ook bij de consument. VodafoneZiggo zie ik als Zakelijk Medium dan ook als de ‘draaitol’ die draaiende en zoekende is, in beweging moet blijven, om overeind te blijven.

Bij medewerkers zie ik letterlijk het beeld van roeien tegen de (markt)stroom in. Dat is het sentiment wat ik erbij proef. Wel positief gestemd, wel positief moraal, maar ook: roeien tegen de stroom in.

In combinatie met het eerder genoemde gevoel van onrust, krijg ik ook het woord ‘verzuim’ door. De betekenis die ik eraan geef als Zakelijk Medium, is dat de onrust ook gereflecteerd wordt in verzuimcijfers.

VodafoneZiggo en Delta Fiber

In het artikel in het FD staat ook dat Vodafone Ziggo afgelopen juni een deal sloot met Delta Fiber: Ziggo mag op het glasvezelnetwerk van Delta. Voorlopig alleen dat deel van het netwerk waar Ziggo zelf geen kabel heeft liggen.

Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg, is dat er wordt onderzocht of een grootschaliger samenwerking uitgerold kan gaan worden.

Het is een deal met potentie, en ook een deal waarin ‘kinderziektes’ besloten liggen, zo krijg ik hierbij door.

Deal met potentie en ‘kinderziektes’

Het gaat dan om praktische hobbels en obstakels. De eerste signalen daartoe zijn het topje van de ijsberg, krijg ik door. Iets wat niet onderschat mag worden, indien er een grootschaliger uitrol plaats zou moeten vinden op het netwerk van Delta.

Wanneer namelijk de keuze wordt gemaakt de ‘kinderziekten’ als makkelijk weg te wuiven, voorzie ik als Zakelijk Medium een fikse ‘uitglijder’.

Odido: klanten kopen kost geld

Veel klanten van VodafoneZiggo stappen over naar Odido, dat fikse aanbiedingen en kortingen biedt, aldus het FD artikel.

Voor Odido krijg ik letterlijk door: klanten kopen kost een hoop geld. Dit drukt zwaarder op de balans dan voorzien, krijg ik als Zakelijk Medium hierbij door.

Hierbij zie ik het beeld van een injectiespuit met euro-tekens, die herhaaldelijk wordt toegediend. De betekenis die ik er als Zakelijk Medium bij doorkrijg is dat fikse -onvoorziene- kapitaalinjecties nodig zullen zijn.

“En op een gegeven moment houdt het op/is het geduld op.” krijg ik letterlijk door.

Niet alles is klip en klaar

Odido biedt sinds najaar 2024 Klik&Klaar: een internetabonnement via het mobiele netwerk, dat de kwaliteit van een vaste verbinding benadert, zo vertelt het FD-artikel, dat spreekt over de troef die Odido in handen heeft.

Toch krijg ik als Zakelijk Medium bij door dat Klik&Klaar niet de grote cash cow wordt, waarop wordt gehoopt. Ik krijg er ‘me too producten’ bij door: andere aanbieders zullen soortgelijke diensten introduceren, zo interpreteer ik dit.

Hoge schuld ODF ‘bedenkelijk’ 

Odido maakt overigens ook gebruik van het breedbandnetwerk van het bedrijf ODF, dat uitsluitend zijn netwerk aan andere telecombedrijven verhuurt. ODF heeft een hoge schuld, aldus het FD-artikel.

Op de vraag die ook in het FD-artikel wordt gesteld, of alleen Odido als klant genoeg is voor ODF om investeringen terug te verdienen, krijg ik het woord ‘bedenkelijk’ door.

Ik zie hierbij het beeld van een kaars, die nog lang niet is opgebrand, en in een keer wordt uitgeblazen.

De betekenis die ik hier als Zakelijk Medium aan geef, is dat private equity partijen achter ODF het besluit zullen nemen om te stoppen op de Nederlandse glasvezelmarkt.

Ondanks nog aanwezig potentieel maar vanwege de hoge en oplopende schuldenlast.

Wie heeft de troefkaart in handen?

Wie heeft de troefkaart in handen op de Nederlandse glasvezelmarkt? Als Zakelijk Medium krijg ik hierbij allereerst door dat dit de partij is met de grootste budgetten. Die het spel weet uit te spelen, en dus ook budgettair over een lange adem beschikt.

Hierbij zie ik een groen stoplicht. De betekenis die ik hieraan geef, is dat het gaat om een partij die niet een dot extra gas geeft of afremt, een partij die niet stilstaat, maar die ‘gewoon’ doorrijdt.

De indruk die ik als Zakelijk Medium daarbij heb, in combinatie met de groene kleur, is dat dit om KPN zal gaan.

Eerste datum van publicatie 12 augustus 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen feit of werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.