Wat ik als Zakelijk Medium doorkrijg

Welke ontwikkelingen krijg ik als Zakelijk Medium door bij het supermarktlandschap? “Bokshandschoenen worden weer aangetrokken.”

Het eerste wat ik doorkrijg bij het Nederlandse supermarktlandschap, is om juist breder te kijken, namelijk naar de Benelux. Waarbij Luxemburg het ondergeschoven kindje is, zo wordt gezegd.

Luxemburg is een bijzonder interessante markt die nu nog wat onderschat wordt, zo krijg ik door. Dit zal wel gaan veranderen, voorzie ik.

Aansluitend krijg ik het woord ‘overname’ door, met het beeld van vingers die het geldgebaar maken, en het woord ‘lucratief’.

Frustrerend

Overnames gaan in de supermarktwereld sowieso steeds belangrijker worden, om de broodnodige schaalvoordelen te blijven realiseren, wordt gezegd. De kosten – met name personeelskosten- dreigen namelijk gierend uit de hand te lopen.

Daar kunnen bedrijven op zich niks aan doen. Dat heeft ook te maken met regelgeving rond sociale voorzieningen en minimumloon, krijg ik hierbij door.

Waarbij ik het beeld zie van twee handen in de boeien geslagen, oftewel dat het de bedrijven beperkt in hun bewegingsvrijheid. Het sentiment wat ik erbij doorkrijg, is: frustrerend.

Bokshandschoenen aan

Een andere ontwikkeling die ik doorkrijg over het Nederlandse supermarktlandschap, is het beeld dat de bokshandschoenen worden aangetrokken. En dat er over en weer flinke klappen zullen worden uitgedeeld.

Ik krijg het woord prijzenoorlog erbij door, dit zal opnieuw plaatsvinden, wordt aangegeven aan mij. Op de vraag: waarom?, krijg ik door dat het de enige manier is om de kaarten opnieuw te verdelen momenteel.

Lachende derde

Niet elke supermarktketen zal in de prijzenoorlog meegaan en mee hoeven te gaan. Twee partijen zullen de ‘main attraction’ zijn.

Ik zie hierbij het beeld van twee partijen die de boksring ingaan. Ook zie ik een derde ‘bokser’ die zijn krachten spaart, op de bank zit, even in de ring komt, en dan weer de ring uit gaat, lachend zelfs en even op de bank plaatsneemt.

De lachende derde (bokser) gaat om een discounter die er niet mee in hoeft te gaan, de prijzenoorlog. Maar dit af en toe doet en er daarbij zelfs voordeel uit haalt, vooral in de communicatie. Met een flinke dosis humor.

Duimschroeven aandraaien

De prijzenoorlog zie ik plaatsvinden over de rug van een specifieke leverancier. Deze gaat het hier heel erg zwaar en moeilijk mee krijgen. Ik zie hierbij het beeld van duimschroeven die steeds verder worden aangedraaid.

Het gaat om een leverancier van een veelgevraagd, populair product voor een heel breed publiek. Een basisproduct, waarbij ik doorkrijg dat het in elk geval niet om koffie zal gaan.

“Links paaien, rechts naaien”

Voor de consument zou je mogelijk denken dat een prijzenoorlog goed nieuws is. Wat ik echter hierbij te zien krijg, is het beeld van ‘vestzak, broekzak’.

Heel plat gezegd krijg ik als Zakelijk Medium hier letterlijk bij door : “Waar je links wordt gepaaid, word je rechts genaaid”. Excusez le mot, zo krijg ik het door.

De betekenis die ik hieraan geef, is dat er wel prijspakkers zullen zijn. Maar dat de consument overall onder aan de streep een zelfde bedrag zal betalen. Onderaan bij de rekensom zie ik namelijk het woord ‘neutraal’ staan.

Achter gesloten deuren

De volgende belangrijke ontwikkeling die ik als Zakelijk Medium nu doorkrijg, is dat een grote groep consumenten een bekende supermarktketen de rug toe zal keren.

‘Achter gesloten deuren’, is wat ik erbij doorkrijg. Ook de woorden ‘entre nous’ komen door, wanneer het gaat om hoe er intern met de kwestie wordt omgegaan.

Een flinke klap voor dit bedrijf, waar ook een flinke hersteltijd aan vastgeknoopt zit. Toch zie ik het bedrijf weer opkrabbelen en uiteindelijk als vanouds presteren.

“The price is right”

Het bedrijf gaat hierin iets heel slims doen: van zichzelf letterlijk en figuurlijk uit de markt prijzen, naar meer en meer discount. Ik krijg hierbij door: ‘the price is right’.

Deze metaforische zin die ik doorkrijg is om twee redenen interessant. Allereerst omdat het gaat over dat de prijs ‘klopt’ en passend is voor wat ervoor aangeboden wordt.

Appèl op oergevoel

Ook is ‘The price is right’ een beroemde, langlopende Amerikaanse tv-spelshow.  Waarbij vermaak heel belangrijk is, en waarbij eigenlijk iedereen in het publiek wordt uitgenodigd om mee te doen.

De betekenis die ik als Zakelijk Medium geef aan deze metafoor, is dat deze gaat over het aanspreken van een breed publiek: van mensen met een kleine tot aan een royale portemonnee.

Het concept zal aanspreken bij een breed publiek, omdat het een appèl doet op een soort oergevoel, zo krijg ik door.

Belegen en uitgemolken 

Het is overigens een flinke wijziging van de huidige koers van dit bedrijf, als het gaat om het concept en communicatie-uitingen. En het is ook nodig om die honderdtachtig graden turn te gaan maken, zo krijg ik erbij door.

‘Belegen’ en ‘uitgemolken’ is namelijk wat ik doorkrijg bij het huidige concept van dit bedrijf.

Eerste datum van publicatie 26 augustus 2025

Meer zakelijke voorspellingen lees je hier.

Dit artikel is bedoeld om weer te geven wat en hoe ik informatie doorkrijg als Zakelijk Medium, en gaat over huidige en toekomstige situatie, en de interpretatie die ik eraan geef. Dit soort artikelen zijn niet bedoeld als financieel, medisch, of juridisch advies, of om mijn (politieke) mening te ventileren. Informatie die ik doorkrijg over de toekomst is op dit moment geen feit of werkelijkheid. ‘Tijd’ bestaat ‘daarboven’ niet zoals wij dit hier kennen. De begrippen in tijd die ik doorkrijg, zijn daarom niet te vertalen naar tijd zoals wij dit hier kennen.



Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.